( وَ مِنْ كَلامٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ: ) أَيَّتُهَا النُّفُوسُ الْمُخْتَلِفَةُ، وَ الْقُلُوبُ الْمُتَشَتِّةُ، الشّاهِدَةُ أَبْدانُهُمْ، وَ الْغائِبَةُ عَنْهُمْ عُقُولُهُمْ، أَظْأَرُكُمْ عَلَى الْحَقِّ وَ أَنتُمْ تَنفِرُونَ عَنْهُ نُفُورَ الْمِعْزى مِنْ وَعْوَعَةِ الْأَسَدِ، هَيْهاتَ أَنْ أُطْلِعَ بِكُمْ سَرارَ الْعَدْلِ، أَوْ أُقِيمَ اعْوِجاجَ الْحَقِّ.
اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِى كانَ مِنّا مُنافَسَةً فِى سُلْطانٍ، وَ لَا الْتِماسَ شَىْءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطامِ، وَ لكِنْ لِنَرُدَّ الْمَعالِمَ مِنْ دِينِكَ، وَ نُظْهِرَ الْإِصْلاحَ فِى بِلادِكَ، فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبادِكَ، وَ تُقامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ، أَللَّهُمَّ إِنِّى أَوَّلُ مَنْ أَنابَ، وَ سَمِعَ وَ أَجابَ، لَمْ يَسْبِقْنِى إِلّا رَسُولُ اللَّهِ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ، بِالصَّلاةِ.
وَ قَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّهُ لا يَنْبَغِى أَنْ يَكُونَ الْوالِىَ عَلَى الْفُرُوجِ وَ الدِّماءِ وَ الْمَغانِمِ وَ الْأَحْكامِ وَ إِمامَةِ الْمُسْلِمِينَ الْبَخِيلُ فَتَكُونَ فِى أَمْوالِهِمْ نَهْمَتُهُ، وَ لَا الْجاهِلُ فَيُضِلَّهُمْ بِجَهْلِهِ، وَ لَا الْجافِى فَيَقْطَعَهُمْ بِجَفائِهِ، وَ لَا الْخائِفُ لِلدُّوَلِ فَيَتَّخِذَ قَوْماً دُونَ قَوْمٍ، وَ لَا الْمُرْتَشِى فِى الْحُكْمِ فَيَذْهَبَ بِالْحُقُوقِ، وَ يَقِفَ بِها دُونَ الْمَقاطِعِ، وَ لَا الْمُعَطِّلُ لِلسُّنَّةِ فَيُهْلِكَ الْأُمَّةَ.
فلسفه قبول حكومت
نكوهش كوفيان
اى مردم رنگارنگ، و دلهاى پريشان و پراكنده، كه بدنهايشان حاضر و عقلهايشان از آنها غايب و دور است، من شما را به سوى حق مىكشانم، اما چونان گوسفندانى كه از غرش شير فرار كنند مىگريزيد، هيهات كه با شما بتوانم تاريكى را از چهره عدالت بزدايم، و كجىها را كه در حق راه يافته راست نمايم.
فلسفه حكومت اسلامى
خدايا تو مىدانى كه جنگ و درگيرى ما براى به دست آوردن قدرت و حكومت، و دنيا و ثروت نبود، بلكه مىخواستيم نشانههاى حق و دين تو را در جايگاه خويش باز گردانيم، و در سرزمينهاى تو اصلاح را ظاهر كنيم، تا بندگان ستمديدهات در امن و امان زندگى كنند، و قوانين و مقررات فراموششده تو بار ديگر اجرا گردد.
شرائط رهبر اسلامى
خدايا من نخستين كسى هستم كه به تو روى آورد، و دعوت تو را شنيد و اجابت كرد، در نماز، كسى از من جز رسول خدا (ص) پيشى نگرفت، همانا شما دانستيد كه سزاوار نيست بخيل بر ناموس و جان و غنيمتها و احكام مسلمين، ولايت و رهبرى يابد، و امامت مسلمين را عهدهدار شود، تا در اموال آنها حريص گردد. و نادان نيز لياقت رهبرى ندارد تا با نادانى خود مسلمانان را به گمراهى كشاند، و ستمكار نيز نمىتواند رهبر مردم باشد، كه با ستم حق مردم را غصب و عطاهاى آنان را قطع كند، و نه كسى كه در تقسيم بيتالمال عدالت ندارد زيرا در اموال و ثروت آنان حيف و ميل داشته و گروهى را بر گروهى مقدم مىدارد، و رشوهخوار در قضاوت نمىتواند امام باشد زيرا كه براى داورى با رشوه گرفتن حقوق مردم را پايمال، و حق را به صاحبان آن نرساند، و آن كس كه سنت پيامبر (ص) را ضايع مىكند لياقت رهبرى ندارد زيرا كه امت اسلامى را به هلاكت مىكشاند.