تاريخ و زمان
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403  
بيشتر
جستجو
بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 1082261
تعداد بازديد اين بخش: 32371
در امروز: 167
اين بخش امروز: 8

بيشتر
خطبه ها
خطبه (18)-نكوهش اختلاف راي عالمان


( وَ مِنْ كَلامٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ ) فِى ذَمِّ اخْتِلافِ الْعُلَماءِ فِى الْفُتْيا: تَرِدُ عَلى أَحَدِهِمُ الْقَضِيَّةُ فِى حُكْمٍ مِنَ الْأَحْكامِ فَيَحْكُمُ فِيها بِرَأْيِهِ، ثُمَّ تَرِدُ تِلْكَ الْقَضِيَّةُ بِعَيْنِها عَلى غَيْرِهِ فَيَحْكُمُ فِيها بِخِلافِهِ، ثُمَّ يَجْتَمِعُ الْقُضاةُ بِذلِكَ عِنْدَ ‏‏إِمامِهِمُ‏‏ ‏الَّذِى‏ ‏اسْتَقْضاهُمْ‏ فَيُصَوِّبُ اراءَهُمْ جَمِيعاً، وَ إِلهُهُمْ واحِدٌ، وَ نَبِيُّهُمْ واحِدٌ، وَ كِتابُهُمْ واحِدٌ، أَفَأَمَرَهُمُ اللَّهُ تَعالى بِالْإِخْتِلافِ فَأَطاعُوهُ؟ أَمْ نَهاهُمْ عَنْهُ فَعَصَوْهُ؟ أَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحانَهُ دِيناً ناقِصاً فَاسْتَعانَ بِهِمْ عَلى إِتْمامِهِ؟ أَمْ كانُوْا شُرَكاءَ لَهُ. فَلَهُمْ أَنْ يَقُولُوْا وَ عَلَيْهِ اَنْ يَرْضى أَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحانَهُ دِيناً تامّاً فَقَصَّرَ الرَّسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ عَنْ تَبْلِيغِهِ وَ أَدائِهِ؟ وَ اللَّهُ سُبْحانَهُ يَقُولُ: ‏ما ‏فَرَّطْنا ‏فِى‏ ‏الْكِتابِ‏ ‏مِن‏ ‏شَىْ‏ءٍ، وَ قالَ: فِيهِ تِبْيانُ كُلِّ شَىْ‏ءٍ وَ ذَكَرَ أَنَّ الْكِتابَ يُصَدِّقُ بَعْضُهُ بَعْضاً، وَ أَنَّهُ لَا اخْتِلافَ فِيهِ، فَقالَ سُبْحانَهُ ‏وَ ‏لَوْ ‏كانَ‏ ‏مِنْ‏ ‏عِنْدِ ‏غَيْرِ ‏اللَّهِ‏ ‏لَوَجَدُوا ‏فِيهِ‏ ‏اخْتِلافاً ‏كَثِيراً وَ إِنَّ الْقُرانَ ظاهِرُهُ ‏أَنِيقٌ‏، وَ باطِنُهُ عِمِيقٌ، لا تَفْنى عَجائِبُهُ، وَ لا تَنْقَضِى غَرائِبُهُ، وَ لا تُكْشَفُ الظُّلُماتُ إِلَّا بِهِ.

نكوهش اختلاف عالمان

دعوايى نسبت به يكى از احكام اجتماعى نزد عالمى مى‏برند كه با راى خود حكمى صادر مى‏كند، پس همان دعوى را نزد ديگرى مى‏برند كه او درست برخلاف راى اولى، حكم مى‏دهد، سپس همه قضات نزد رييس خود كه آنان را به قضاوت منصوب كرد، جمع مى‏گردند، او راى همه را بر حق مى‏شمارد!!

مبانى وحدت امت اسلامى

در صورتيكه خدايشان يكى، پيغمبرشان يكى، و كتابشان يكى است، آيا خداى سبحان، آنها را به اختلاف فرمود؟ كه اطاعت كردند؟ يا آنها را از اختلاف پرهيز داد و معصيت خدا نمودند؟ آيا خداى سبحان، دين ناقصى فرستاد و در تكميل آن از آنها استمداد كرده است؟ آيا آنها شركاء خدايند كه هر چه مى‏خواهند در احكام دين بگويند، و خدا رضايت دهد؟ آيا خداى سبحان، دين كاملى فرستاد پس پيامبر (ص) در ابلاغ آن كوتاهى ورزيد؟ در حالى كه خداى سبحان مى‏فرمايد: (ما در قرآن چيزى را فروگذار نكرديم) و فرمود: (در قرآن بيان هر چيزى است) و يادآور شديم كه: بعض قرآن گواه بعض ديگر است و اختلافى در آن نيست. پس خداى سبحان فرمود: (اگر قرآن از طرف غير خدا نازل مى‏شد اختلافات زيادى در آن مى‏يافتند) همانا قرآن داراى ظاهرى زيبا، و باطنى ژرف و ناپيداست، مطالب شگفت‏آور آن تمام نمى‏شود، و اسرار نهفته آن پايان نمى‏پذيرد، و در تاريكيها بدون قرآن بر طرف نخواهد شد


تعداد بازديد اين صفحه: 225
خانه | بازگشت | Quran Guest (qguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.