( وَ مِنْ كَلامٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ ) فِى ذَمِّ اخْتِلافِ الْعُلَماءِ فِى الْفُتْيا: تَرِدُ عَلى أَحَدِهِمُ الْقَضِيَّةُ فِى حُكْمٍ مِنَ الْأَحْكامِ فَيَحْكُمُ فِيها بِرَأْيِهِ، ثُمَّ تَرِدُ تِلْكَ الْقَضِيَّةُ بِعَيْنِها عَلى غَيْرِهِ فَيَحْكُمُ فِيها بِخِلافِهِ، ثُمَّ يَجْتَمِعُ الْقُضاةُ بِذلِكَ عِنْدَ إِمامِهِمُ الَّذِى اسْتَقْضاهُمْ فَيُصَوِّبُ اراءَهُمْ جَمِيعاً، وَ إِلهُهُمْ واحِدٌ، وَ نَبِيُّهُمْ واحِدٌ، وَ كِتابُهُمْ واحِدٌ، أَفَأَمَرَهُمُ اللَّهُ تَعالى بِالْإِخْتِلافِ فَأَطاعُوهُ؟ أَمْ نَهاهُمْ عَنْهُ فَعَصَوْهُ؟ أَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحانَهُ دِيناً ناقِصاً فَاسْتَعانَ بِهِمْ عَلى إِتْمامِهِ؟ أَمْ كانُوْا شُرَكاءَ لَهُ. فَلَهُمْ أَنْ يَقُولُوْا وَ عَلَيْهِ اَنْ يَرْضى أَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحانَهُ دِيناً تامّاً فَقَصَّرَ الرَّسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ عَنْ تَبْلِيغِهِ وَ أَدائِهِ؟ وَ اللَّهُ سُبْحانَهُ يَقُولُ: ما فَرَّطْنا فِى الْكِتابِ مِن شَىْءٍ، وَ قالَ: فِيهِ تِبْيانُ كُلِّ شَىْءٍ وَ ذَكَرَ أَنَّ الْكِتابَ يُصَدِّقُ بَعْضُهُ بَعْضاً، وَ أَنَّهُ لَا اخْتِلافَ فِيهِ، فَقالَ سُبْحانَهُ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً وَ إِنَّ الْقُرانَ ظاهِرُهُ أَنِيقٌ، وَ باطِنُهُ عِمِيقٌ، لا تَفْنى عَجائِبُهُ، وَ لا تَنْقَضِى غَرائِبُهُ، وَ لا تُكْشَفُ الظُّلُماتُ إِلَّا بِهِ.
نكوهش اختلاف عالمان
دعوايى نسبت به يكى از احكام اجتماعى نزد عالمى مىبرند كه با راى خود حكمى صادر مىكند، پس همان دعوى را نزد ديگرى مىبرند كه او درست برخلاف راى اولى، حكم مىدهد، سپس همه قضات نزد رييس خود كه آنان را به قضاوت منصوب كرد، جمع مىگردند، او راى همه را بر حق مىشمارد!!
مبانى وحدت امت اسلامى
در صورتيكه خدايشان يكى، پيغمبرشان يكى، و كتابشان يكى است، آيا خداى سبحان، آنها را به اختلاف فرمود؟ كه اطاعت كردند؟ يا آنها را از اختلاف پرهيز داد و معصيت خدا نمودند؟ آيا خداى سبحان، دين ناقصى فرستاد و در تكميل آن از آنها استمداد كرده است؟ آيا آنها شركاء خدايند كه هر چه مىخواهند در احكام دين بگويند، و خدا رضايت دهد؟ آيا خداى سبحان، دين كاملى فرستاد پس پيامبر (ص) در ابلاغ آن كوتاهى ورزيد؟ در حالى كه خداى سبحان مىفرمايد: (ما در قرآن چيزى را فروگذار نكرديم) و فرمود: (در قرآن بيان هر چيزى است) و يادآور شديم كه: بعض قرآن گواه بعض ديگر است و اختلافى در آن نيست. پس خداى سبحان فرمود: (اگر قرآن از طرف غير خدا نازل مىشد اختلافات زيادى در آن مىيافتند) همانا قرآن داراى ظاهرى زيبا، و باطنى ژرف و ناپيداست، مطالب شگفتآور آن تمام نمىشود، و اسرار نهفته آن پايان نمىپذيرد، و در تاريكيها بدون قرآن بر طرف نخواهد شد