تاريخ و زمان
جمعه 7 ارديبهشت 1403  
بيشتر
جستجو
بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 1083989
تعداد بازديد اين بخش: 100680
در امروز: 82
اين بخش امروز: 13

بيشتر
اخبار ويژه
«برنامه درس ملي» مبتني بر فلسفه تعليم و تربيت اسلامي است
«برنامه درس ملي» تهيه شده و آماده ارائه در شوراي عالي آموزش و پرورش است

به گزارش خبرگزاري قرآني ايران ‌(ايكنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين «محي‌الدين بهرام محمديان» معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در مراسم اختتاميه هشتمين جشنواره كتاب‌هاي آموزشي رشد، كه  29 آذر، در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي ‌ـ هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد، با اشاره به تقارن برگزاري هشتمين جشنواره كتاب‌هاي آموزشي رشد با ايام محرم و عزاداري امام حسين‌(ع) گفت: در ميان امت اسلامي به ويژه شيعيان حفظ و توجه به دو مراسم همواره توصيه شده است كه اولين آن «عيد غدير خم» و دومين مناسبت «عاشوراي حسيني» است.

حجت‌الاسلام محمديان، با ابراز خرسندي از حضور دوهزار كتاب آموزشي از 170 ناشر در هشتمين جشنواره كتاب‌هاي آموزشي رشد عنوان كرد: در گذشته شاهد بوديم كه تعداد ناشران برگزيده از انگشتان دست كمتر بود اما امروز با حضور حداكثر ناشران در جشنواره كتاب‌هاي آموزشي رشد شاهد آن هستيم كه بيش از 20 انتشارات برتر در حوزه كتاب‌هاي آموزشي وجود دارد.

وي با بيان اينكه آموزش و پرورش در فرآيند يك تحول عظيم قرار گرفته است، يادآور شد: ما سال گذشته در آستانه تحول قرار داشتيم اما امسال در فرآيند تحول قرار گرفته‌ايم و البته بايد بدانيم كه تحول، خوب طي نمي‌شود مگر اينكه همه جامعه حضور داشته و نقش خود را نيز به خوبي ايفا كنند.

حجت‌الاسلام محمديان در ادامه افزود: در حوزه تعليم و تربيت علاوه بر اينكه سند بالادستي تحول راهبردي را توليد كرده‌ايم، در زيرمجموعه خود نيز برنامه درس ملي را تهيه و توليد كرده‌ايم كه در حال حاضر در انتظار ارائه سند «برنامه درس ملي» به شوراي عالي آموزش و پرورش هستيم. 


اهداف ميان مدت و بلند مدت در «برنامه درس ملي» ترسيم شده است
وي با يادآوري اينكه در طول 100 سال گذشته اولين‌بار است كه يك سند جامع به عنوان «برنامه درس ملي» تهيه و توليد شده است، عنوان كرد: در برنامه درس ملي، اهداف ميان مدت و بلند مدت نظام تعليم و تربيت ترسيم شده و اين برنامه مبتني بر فلسفه تعليم و تربيت اسلامي و هويت فرهنگي ايراني است.

معاون وزير آموزش و پرورش، در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وضعيت نظام تعليم و تربيت پيش از انقلاب گفت: در آن زمان هرچند كه كارشناسان خبره‌اي در حوزه تعليم و تربيت وجود داشتند اما به اين دليل كه از كشورهاي غربي الگوبرداري مي‌كردند و علاوه بر نظام تعليم و تربيت، قانون اساسي و نظام اداري ما نيز در آن زمان با الگوگيري از كشورهاي غربي بود، موفقيتي حاصل نشد و البته مشكلات فراواني در نظام تعليم و تربيت ايجاد شد.

وي ادامه داد: در سال‌هاي پس از انقلاب نيز هرچند كه نظام تعليم و تربيت ما شاخ و برگ داد اما هنوز اين شاخ و برگ متناسب با انتظارات ما نبوده و به همين دليل در دهه اول و دوم پس از انقلاب نيز هنوز مشكلاتي مشاهده مي‌شد كه اين مشكلات در دهه سوم كمتر شده و در حال حاضر كه در دهه «پيشرفت و عدالت» هستيم تلاش داريم تا آموزش و پرورش را متناسب با نيازهاي امروز جامعه بازسازي كنيم.

يك مطالعه تطبيقي در مورد كتاب‌هاي كمك آموزشي در كشورهاي مشابه انجام شود تا براي انتشار كتاب‌هاي آموزشي با نوع نگاه ساير كشورها در كتاب‌سازي و تصويرسازي آشنا شويم
رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با بيان اينكه بايد بتوانيم ياددهي و يادگيري را از چارچوب كتاب‌ها بيرون بكشيم، ادامه داد: در برنامه درس ملي كه مبتني بر نظريه اسلامي است رويكرد شكوفايي نظرات اسلامي را دنبال كرده‌ايم.

وي با اشاره به فطرت انساني كه از سوي خداوند در وجود انسان قرار گرفته است، گفت: وظيفه نظام تعليم و تربيت است كه فطرت انسان را به كمال سوق دهد و البته شكوفايي فطرت انسان و رسيدن او به كمال از اهداف برنامه درس ملي است كه براي رسيدن به اين هدف بايد حوزه‌هاي متنوعي در آموزش و پرورش ايجاد و برنامه‌هاي درسي در آموزش و پرورش متنوع شود.

حجت‌الاسلام محمديان در اين بخش از سخنان خود با بيان اينكه در حال حاضر حوزه‌هاي يادگيري برنامه‌هاي درسي ما متناسب با نيازها نيست، عنوان كرد: در برنامه درس ملي كه در حال حاضر آماده ارائه به شوراي عالي آموزش و پرورش است، بحث تفكر و حكمت را براي دانش‌آموزان مطرح مي‌كنيم و بر اين‌ اساس شرايطي را فراهم مي‌كنيم كه دانش‌آموزان از پايه اول ابتدايي كه وارد مدرسه مي‌شوند، با تفكر و حكمت آشنا شده و ياد بگيرند كه درباره هر موضوعي تفكر داشته باشند كه البته براي دستيابي به اين هدف بايد محيط‌هاي يادگيري را متنوع كرده و كلاس‌هاي درس را تنها به مدرسه محدود نكنيم.

وي در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به جشنواره كتاب‌هاي آموزشي رشد و با بيان اينكه بيانيه‌هاي داوري در جشنواره‌هاي مختلف كتاب‌هاي آموزشي رشد بايد مورد توجه و مطالعه قرار بگيرد، گفت: ناشران و مولفان بايد با مطالعه بيانيه‌ها در جشنواره‌‌هاي مختلف تلاش كنند تا سطح كيفي فعاليت‌هاي خود را ارتقا دهند.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در پايان پيشنهاد داد كه يك مطالعه تطبيقي در مورد كتاب‌هاي كمك آموزشي در كشورهاي مشابه انجام شود تا براي انتشار كتاب‌هاي آموزشي با نوع نگاه ساير كشورها در كتاب‌سازي و تصويرسازي آشنا شويم.


منبع: ايكنا 










نسخه قابل چاپ
رتبه مطلب: 0.00، از 0 راي پيام هاي ديگران (1 نظر)

تعداد بازديد اين صفحه: 236
خانه | بازگشت | Quran Guest (qguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.