فعاليت هاي قرآني
آيه دهم سوره حجرات بر گليم جشنواره صلح نگارش مي‌شود

 دبير جشنواره بين‌المللي صلح و وحدت از بافت گليمي مزين به آيه دهم سوره حجرات در اين جشنواره و به دست كودكان و نوجوانان خبر داد كه پس از تكميل، يك تخته از آن به رئوساي فرهنگي كشورهاي ديگر اهدا مي‌شود.

سيدمحمدهادي حسام‌زاده حجازي، مديرعامل مؤسسه صلح پايدار و دبير جشنواره بين‌المللي صلح و وحدت، در گفت‌و‌گو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، از بافت گليمي مزين به يكي از آيات قرآن خبر داد و افزود: بافت اين گليم از نخستين دوره اجراي جشنواره در منطقه خليج فارس شروع مي‌شود.

وي با اشاره به اين‌كه گليم از صنايع دستي تزييني ـ كاربردي ايران به شمار مي‌آيد، گفت: 30 نوع گليم در كشورمان شناسايي شده است كه بر اين اساس مي‌توان گليم‌هاي ايراني را به سه دسته گليم‌هاي ساده يا دو رو تخت، گليم‌هاي يك رو يا سوماك و گليم‌هاي خاص، تقسيم كرد. بر اين اساس درصدد برآمديم تا در جشنواره صلح و وحدت يكي از صنايع دستي اصيل كشورمان را به عنوان هديه طراحي و تهيه كنيم.

دبير جشنواره بين‌المللي صلح و وحدت با بيان اين كه *آيه دهم سوره حجرات، بر ضرورت وحدت و انسجام جامعه اسلامي تأكيد دارد، ادامه داد: يكي از نكاتي كه در اين آيه مورد تاكيد قرار گرفته اين است كه خداي بزرگ همه مومنان را به عنوان برادران يكديگر معرفي كرده است.

وي در ادامه سخنانش اظهار كرد: خداوند در اين آيه به صراحت مي‌فرمايد كه علاوه بر ضرورت وحدت و همبستگي مومنان، بايد درصدد تبيين حق اخوت ميان آن‌ها برآمد كه اين موضوع مستلزم وجوب همياري و مواسات براي هر يك از آنان در برابر ديگري است.

اين برنامه پس از آموزش كوتاهي كه طي يك كارگاه و درباره بافت گليم در جشنواره ملي و بين‌المللي از سوي كارشناسان به شركت‌كنندگان كودك و نوجوان ارائه مي‌شود، آغاز خواهد شد.

در اين برنامه هر يك از شركت‌كنندگان با زدن يك گره در بافت گليم مشاركت مي‌كنند كه پس از بافت، يك تخته از آن به رئوساي فرهنگي يكي از چهار كشور كويت، امارات متحده عربي، عمان و قطر اهدا خواهد شد و يك تخته از آن نيز در ايران نگهداري مي‌شود.

طرح اين گليم به آيه 10 سوره مباركه حجرات و نشان جشنواره صلح و وحدت و پرچم ايران و كشورهاي شركت‌كننده مزين است كه با نظارت عرفاني، كارشناس ارشد صنايع دستي و طراحي شهرام مريخي، در اين جشنواره طراحي شده است.

اين گليم در قطع 100 در 150 سانتي‌متر كه به عنوان كادر طلايي در جهان شناخته مي‌شود بافته خواهد شد. اين گليم از پشم مرينوس درجه يك و با رنگ‌هاي گياهي رنگرزي تهيه شده است.

*آيه دهم سوره حجرات إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ: در حقيقت مومنان با هم برادرند، پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد، اميد كه مورد رحمت قرار گيريد. 



منبع: ايكنا