فعاليت هاي قرآني
«قرآن، كتاب بيداري مسلمين»؛ شعار نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن

 در جلسه‌اي كه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و قائم مقام قرآني وي برگزار شد، شعار «قرآن، كتاب بيداري مسلمين»، به عنوان سرلوحه برنامه‌هاي نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) به نقل از روابط عمومي مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور، «‌سيدمحمد حسيني»، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي روز گذشته دوشنبه، 15 فروردين‌ماه، در ديدار با مديران و دست اندركاران برگزاري نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، از نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم به عنوان يك كار بزرگ و رويداد مهم فرهنگي، مذهبي و ديني در كشور ياد كرد كه حاصل تلاش و همت دسته جمعي است.

وي گفت: ايران يك كشور اسلامي است و بايد به مقوله قرآن بيش از هر مقوله ديگري پرداخته و روي اين كتاب آسماني و آموزه‌هاي آن مانور داده شود. اگر قرآن به صورت جدي وارد زندگي افراد شود، مي‌تواند تحولات عظيمي را در امور جاري مردم ايجاد كند. 


اثرات انس گرفتن آحاد مسلمانان با قرآن
وي اظهار كرد: قطعاً انس گرفتن آحاد مسلمانان با قرآن باعث خواهد شد كه آنان با عمق و مفاهيم اين كتاب آسماني بيشتر آشنا شده و آموزه‌هاي آن را سرلوحه امور زندگي خود قرار دهند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم كه همه ساله برگزار مي‌شود اتفاق مباركي است كه براي مردم ملموس شده، افزود: بايد دست اندركاران اين رويداد مهم مذهبي-فرهنگي مقدمات هرچه بيشتر پيوند مردم با قرآن را فراهم كنند.

رييس شوراي سياستگذاري نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، از اين نمايشگاه به عنوان يك فرصت بي‌بديل و بي‌نظير ياد كرد و از عوامل برگزاركننده نمايشگاه نوزدهم خواست تا با برنامه‌ريزي دقيق، منسجم و منظم به همراه اطلاع‌رساني به موقع زمينه حضور و پيوند هرچه بيشتر همه اقشار جامعه به ويژه نسل جوان و نوجوان با قرآن را مهيا كنند.

حسيني فضاي فعلي دنيا را فضايي رقابتي خواند و گفت: اگر دست بكار نشويم، ديگران از اقصي نقاط جهان به ويژه كشورهاي غربي و صهيونيستي وارد عرصه شده و با القاي تفكرات، انديشه‌ها و ايده‌هاي خود اذهان را به سوي خودشان جلب كرده و شرايط را به نفع خود رقم خواهند زد؛ لذا بايد تحت هيچ شرايطي ميدان را براي اين‌گونه بيگانگان خالي نكرده و با استفاده از همه توان و ظرفيت‌هاي موجود فضايي قرآني را در جامعه ايجاد كنيم.

در ادامه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان رييس شوراي سياستگذاري نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم راهبردهاي توسعه‌اي و برخي سياست‌هاي كلان برگزاري نمايشگاه نوزدهم را اعلام كرد و گفت: بخش عترت به عنوان بخشي جدي و اساسي، به صورت مستقل پرداخته شود و بخش هنرهاي مفهومي بيش از گذشته توسعه يابد. 


پرداختن به موضوع «جهاد اقتصادي» در نمايشگاه نوزدهم
حسيني يادآور شد: با عنايت به نام‌گذاري سال 1390 به عنوان ‌سال «جهاد اقتصادي» از سوي مقام معظم رهبري، به اين موضوع بايد در سطح بسيار گسترده‌اي از ديدگاه قرآن پرداخته و براي مردم تبيين شود و موضوع بحث قرآن‌ستيزي و قرآن‌سوزي كه هم اكنون از سوي برخي محافل جهاني مطرح است، مورد توجه ويژه قرار گيرد.

وي ادامه داد: با توجه به برگزاري منظومه‌ جشنواره‌هاي قرآني آيات در سال گذشته، بخشي نيز به اين مقوله اختصاص يابد و بخش جوان و نوجوان نمايشگاه نيز بيش از گذشته مدنظر باشد و برنامه‌هاي مختلف و متنوعي براي اين قشر در نظر گرفته ‌شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: با توجه به موضوع تحولات چشمگير در جهان اسلام، غرفه‌اي براي اين منظور درنظر گرفته شده و موضوع تحولات جهان اسلام بررسي و با اطلاع‌رساني دقيق و صحيح مباحث جهان اسلام به صورت ويژه مطرح و به آن‌ها پرداخته شود.
وي تاكيد كرد: در نمايشگاه قرآن بايد به موضوع بصيرت قرآني نيز توجه ويژه‌اي شود و در ابعاد گسترده‌اي به آن پرداخته شود.

 

ويژگي‌هاي هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن
در ابتداي اين ديدار حجت‌الاسلام والمسلمين «‌حميد محمدي»، رييس هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، تحولات كمي و كيفي چشمگير را از ويژگي‌هاي نمايشگاه هجدهم قرآن عنوان كرد.

وي بيان كرد: در مجموع 39 غرفه جديد را در بخش‌هاي مختلف اين نمايشگاه داشتيم كه استقبال از آن‌ها چشمگير و خوب بود و با توجه به تجربه 18 ساله برگزاري اين نمايشگاه، نمايشگاه نوزدهم در سطح بسيار گسترده و با محتوا نسبت به گذشته برگزار مي‌شود. 



«قرآن، كتاب بيداري مسلمين»، شعار امسال نمايشگاه
رييس هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم در خاتمه شعار نمايشگاه نوزدهم را «قرآن، كتاب بيداري مسلمين» اعلام كرد و گفت: چنانچه امسال توسعه مكاني نمايشگاه را داشته باشيم، علاوه بر تلاش براي بالابردن برگزاري نمايشگاه از لحاظ كمي و كيفي، درصدد هستيم توسعه بخش‌هاي متنوع و بيشتر و جديد را در اين نمايشگاه داشته باشيم.

يادآور مي‌شود كه درخاتمه اين ديدار با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رييس هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم با اهداي لوح تقدير و هدايايي از دست‌اندركاران و مديران اين نمايشگاه تقدير شد. 


منبع: ايكنا